مد(فشن) را به شکل ساده می توان بهعنوان سبک لباس و اکسسوری که مردم در زمان معینی می پوشند، تعریف کرد
به نظر تفاوتهایی میان مدهای طراحان گرانقیمتی که در فروشگاه های پاریس یا نیویورک نشان داده میشوند و لباسهای ارزان تولید انبوه و مدهای سریع که در مراکز خرید و بازارهای سراسر جهان فروخته میشوند، وجود داشته باشد. با این حال، صنعت مد شامل طراحی، ساخت، توزیع، بازاریابی ، خردهفروشی، تبلیغات ، و گسترش انواع پوشاک (مردانه، زنانه و بچهگانه) از کمیابترین و گرانترین لباسها (به معنای واقعی کلمه، «دوخت فاخر») و مدهای طراحان تا معمولی روزمره. لباس – از لباس مجلسی گرفته تا شلوار ورزشی معمولی را شامل می شود. گاهی اوقات اصطلاح گسترده تر “صنایع مد” برای اشاره به صنایع و خدمات بی شماری استفاده می شود که میلیون ها نفر در سطح بین المللی فعالیت می کنند
صنعت مد محصول عصر مدرن است. تا قبل از اواسط قرن نوزدهم، تقریباً تمام لباسها برای افراد دست ساز بود، چه به صورت تولید خانگی، چه سفارش خیاطان. در آغاز قرن بیستم – با ظهور فناوریهای جدید مانند چرخ خیاطی ، ظهور سرمایهداری جهانی و توسعه سیستم تولید کارخانهای و تکثیر فروشگاههای خردهفروشی، صنعت مد بهطور فزایندهای شکل گرفت.
صنعت مد ابتدا در اروپا و آمریکا توسعه یافت اما امروزه یک صنعت بین المللی و به شدت جهانی شده است، با لباس هایی که اغلب در یک کشور طراحی شده، در کشوری دیگر تولید و معمولا در کشور های جهان سوم فروخته می شود. به عنوان مثال، یک شرکت مد آمریکایی ممکن است پارچه را از چین تهیه کند و لباسها را در ویتنام تولید کند ، در ایتالیا بسته بندی شود، و برای توزیع در خردهفروشیهای بینالمللی به انباری در ایالات متحده ارسال شود. صنعت مد برای مدت طولانی یکی از بزرگترین صنایع در ایالات متحده بوده. با این حال، با انتقال فزاینده تولید به خارج از کشور، به ویژه به چین، اشتغال به طور قابل توجهی کاهش یافت. از آنجایی که دادههای صنعت مد معمولاً برای اقتصادهای ملی گزارش میشود و بر حسب بخشهای مختلف صنعت بیان میشود، بهدست آوردن ارقام کلی برای تولید جهانی منسوجات و پوشاک دشوار است. با این حال، با هر معیاری، صنعت بدون تردید سهم قابل توجهی از تولید اقتصادی جهان را به خود اختصاص می دهد.
صنعت مد از چهار سطح تشکیل شده است: تولید مواد خام، عمدتاً الیاف و منسوجات، همچنین چرم و خز. تولید کالاهای مد توسط طراحان، تولیدکنندگان، پیمانکاران و دیگران؛ خرده فروشی ؛ و انواع تبلیغات و تبلیغات. این سطوح شامل بسیاری از بخشهای مجزا اما وابسته به هم هستند، که همگی به هدف برآوردن تقاضای مصرفکننده برای پوشاک در شرایطی اختصاص داده شدهاند که شرکتکنندگان در صنعت را قادر میسازد تا با سود فعالیت کنند.
ترند به چه معناست؟
ترند (trend) در لغت به معنی روند است.ساده ترین معنای ترند فراگیر شدن و رواج یافتن یک بحث است.
اما ترند در حوزه های مختلف معانی مختلفی دارد.
درواقع هر چیزی که در یک بازه ی زمانی خاص مد بشود و یا قرار باشد که مد شود را “روند مد” و یا ترند می گویند.
ترند می تواند در حیطه ی پوشاک ،استایل ،معماری،سبک زندگی و ….باشد.ترند ها بسیار سریع تغییر می کنند و اکثرا در بازه های زمانی ۳ ماهه و با تغییر فصل تغییر می کنند.
ترند شدن در مد، یعنی شروع روند جدیدی در حوزه مد که در یک بازه زمانی زمانی خاص، بسیار دیده میشه و استقبال فراوانی از آن به وجود می آید که این موضوع می تواند جهانی باشد یا منطقه ای و مربوط به بخش های خاصی از جهان یا حتی یک کشور باشد.
پیش بینی مد و ترند
برای پیش بینی مد و ترند ابتدا باید سوالات زیر را پاسخ داد.
- مد امسال چیست؟
- رنگ سال چیست؟
- اکسسوری های سال چیست؟پاسخ به این سوالات باعث میشود شما بتوانید برای طراحی های خود موفق تر عمل کنید و در زمینه مد و پوشاک فروش بهتری داشته باشید.
به طور کلی می توان گفت ترند به عنوان مقدمه ای از صنعت مد است که پیش بینی می کند چه سبکی از نوع پوشش، اکسسوری و رنگ مورد استفاده عموم افراد جامعه مورد استفاده قرار بگیرد